Back to top

Tarragona perd un 21% d'usuaris de tren des del 2006

JONATÁN SORIANO

Les associacions per la defensa del transport públic al territori asseguren que la xifra correspon a la manca de solució en els problemes de les diferents línies regionals i fixen una concentració a l'estació de Vila-seca pel pròxim 10 d'octubre. La línia que més retards acumula és l'R-16, amb més de 20.000 minuts només entre juliol i setembre. 

L'ús del transport públic ferroviari decau a Tarragona constantment, des del 2006. Aquest és el darrer any en què, segons l'estudi elaborat per l'Observatori del Ferrocarril en Espanya, la demarcació va registrar un increment del nombre de passatgers. 

 

Tarragona, l'únic territori que perd viatgers

Des d'aleshores, fins ara ha perdut un 21,4% de viatgers, el que es tradueix com a 358.000 persones. Una xifra que situa el territori per darrer de les províncies de Lleida i Girona, que en el mateix període de temps han vist com el nombre d'usuaris de tren s'incrementava en un 9,3% i un 2,8%, respectivament. 

Una situació que, segons les associacions en defensa del transport públic i digne al territori, és deguda a les mancances de renovació de l'infraestructura i dels combois que pateixen els serveis executats al territori a través de les línies regionals R-14, que passa per Montblanc, R-15, que passa per Reus i R-16, que recorre la costa. Fet que, tal com defensen, provoca massa sovint avaries i retards.

"No és normal que sempre hi hagi retards. Els trens haurien de funcionar a l'hora i les demores haurien de ser excepcionals", defensa el representant de la Plataforma pel Transport Públic, Daniel Pi. 

 

L'R-16, la línia més castigada

D'aquestes tres línies la que més retards registra és l'R-16, que uneix Barcelona i Tortosa, al seu pas pel tram entre Tarragona i Vandellòs. Aquest estiu ha estat un dels més dramàtic al respecte, amb més de vint mil minuts de retard acumulats entre només els mesos de juliol i setembre. Les associacions critiquen la modificació de l'horari que s'ha fet, assegurant que no suposa cap solució i que normalitza una situació de demora constant en el servei.

"Canviar els horaris no ha estat una millora. L'únic que han fet ha estat oficialitzar la demora i incloure els retards dins el nou horari", explica Montse Castellà, membre de la Plataforma Trens Dignes a les Terres de l'Ebre.

 

Concentració a Vila-seca el pròxim 10 d'octubre

Les diverses associacions han convocat una concentració pel pròxim 10 d'octubre a l'estació de Vila-seca, pertanyent a l'R-15. Demanen el suport i la participació de la resta d'institucions públiques i de les cambres de comerç.