Back to top

El bon funcionament del Servei d’Assessorament Hipotecari de Reus

El Servei d’Assessorament Hipotecari de l’Oficina d’Habitatge de l’Ajuntament de Reus ha tancat el 2018 havent possibilitat que 26 famílies hagin pogut continuar residint al seu habitatge amb condicions econòmiques assequibles, gràcies a acords, la dació amb lloguer social, la reestructuració del deute hipotecari, o la negociació de les condicions de lloguer quan el propieta ri de l’habitatge és un gran tenidor.
Servei Hipotecari

El servei municipal és fruit de l’acord entre l’Ajuntament de Reus i el Servei Ofideute de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per atendre les consultes de la ciutadania respecte a les dificultats relacionades amb el pagament dels seus préstecs hipotecaris destinats a la compra del seu habitatge habitual. El servei també ofereix la mediació amb les entitats financeres.

Un dels objectius del servei és informar a la ciutadania de la seva situació financera en relació a l’habitatge, amb totes les conseqüències legals i objectives que suposa l’endeutament amb l’objectiu de dotar a les persones d’eines i de coneixement per resoldre la situació. Del total de 100 expedients tancats, 65 són per consultes i assessorament.

6 expedients s’han resolt el 2018 amb la dació en pagament del deute. S’hi inclouen els expedients resolts a través de la dació total o parcial del deute. Es considera dació en pagament quan l’entitat financera accepta la cancel·lació total del deute amb el lliurament de l’habitatge hipotecat.

7 expedients s’ha resolt amb dació amb lloguer social. Es considera dació amb lloguer social quan l’acord inclou que la família pugui continuar vivint a l’habitatge pagant un lloguer assequible.

7 expedients s’han resolt amb la reestructuració del deute hipotecari; és a dir, expedients en què el servei d’assessorament aconsegueix la reestructuració del deute hipotecari amb condicions supervisades  pel servei i més favorables per a les persones llogateres a través de la mediació amb bancs i caixes.

Finalment, la mediació amb els grans tenidors —entitats financeres i societats immobiliàries dependents—, és una altra de les línies d’actuació del servei. 12 expedients estan relacionats amb dificultats de pagament dels lloguers o de renovació del contracte amb aquests grans tenidors. El servei ha mediat i s’ha aconseguit una solució satisfactòria per les dues parts.

A qui s’adreça el servei?
A les famílies que no poden fer front al pagament del préstec amb garantia immobiliària que estan en risc de perdre el seu habitatge principal i no tenen altres propietats immobles i als avaladors de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en risc de perdre el seu habitatge.

Com funciona?
Aquest servei és d’àmbit local i es desenvolupa amb conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i amb coordinació amb el servei Ofideute de Generalitat de Catalunya. El servei fa els primers contactes amb les famílies afectades i elabora una proposta que, a traves d’Ofideute, es negocia amb les entitats financeres; d’aquesta manera s’intenta trobar una estratègia per atendre el deute i evitar el risc d’exclusió social.