Back to top

El concepte i la necessitat de refugi ressonen a les aules cambrilenques

Els infants com a punt de partida d'una conscienciació col•lectiva davant la crisi humanitària que pateixen tants milions de persones en necessitat de refugi arreu del món. Aquesta és la visió dels tallers "Jo refugiat, posa't al meu lloc", que durant tot aquest any s'han estat realitzant a les escoles i instituts de Cambrils. Una acció que va a càrrec de l'Amanda i la Glòria. Dues cooperants que van fer una estada en un camp de refugiats i que ara comparteixen la seva experiència.
Un dels mapes de la regió de l'Àsia menor que es mostren al taller

Sovint, l'afany proteccionista acostuma a aïllar els nenes i les nenes de la realitat. Una realitat escabrosa, que punxa i plena de problemes que es considera no apta per aquells que no l'entenen. En aquesta visió és on incideix el programa de tallers "Jo refugiat, posa't al meu lloc", que es porta a terme a diversos centres educatius de Cambrils amb la voluntat de fer revertir aquest pensament. "Els nens i els adolescents són la millor manera de generar un sacseig social perquè, al final, a través d'ells aconseguim que a les cases se'n parli", explica Glòria Balada, una de les dues cooperants que condueixen el taller.

"Els nens i els adolescents són la millor manera de generar un sacseig social"

L'Amanda Pérez acompanya a la Glòria. Totes dues van realitzar una estada al camp grec de Filippiada, on hi viuen persones que han arribat a Europa amb necessitat de refugi. L'estructura és un viatge per una de les tantes experiències de refugi que milions de persones fan arreu del món, i explicat a través de mapes o vídeos, com un que mostra la ciutat siriana d'Homs destruïda.

Tot plegat amb la intenció de trencar qualsevol prejudici que hagi pogut generar una mala informació als mitjans de comunicació occidentals i la d'informar per què els alumnes coneguin aquesta realitat. "Tots els nens pensen que la gent que marxa és pobre i això també és un mite que intentem trencar amb anècdotes, com per exemple, que al camp on estàvem hi havien matemàtics, advocats i, fins i tot, un astrofísic", remarca Pérez.

El contingut dels tallers és adaptable en funció de l'edat de les classes en què s'imparteix. Tot i això, es busca la màxima incidència. Fet que suposa que un grup de sisè de primària acabi reflexionant sobre la motivació de conflictes com el sirià o l'existència de màfies que es lucren de la necessitat aliena.