Back to top

Enèsima campanya de l'avellana sense solucions

MAR ROVIRA

Unió de Pagesos estima que hauran recol•lectat unes mil tones menys respecte l'any anterior i, per tant, no preveuen que la collita sigui superior a les 9.000 tones.  La collita d'enguay però, torna a estar marcada per la guerra oberta amb la Llotja de Reus, ja que l'avellana de tipus negreta cotitza a 2,23 la lliura aquest setembre, el que suposa una diferència d'un euro respecte el preu internacional. Està prevista una reunió sectorial del sindicat aquesta setmana per decidir noves accions.

La majoria de pagesos ja han enllestit la collita d'avellanes i alguns tan sols repassen les finques. El responsable de la fruita seca d'Unió de Pagesos, Rafael Español, ha explicat que enguany "la collita ha estat més curta " i calcula que "no creu que passin de les 9.000 tones collides, unes mil menys respecte l'any passat".

El responsable de la fruita seca ha afirmat que la qualitat de l'avellana s'ha mantingut, malgrat que els pagesos han  hagut de fer un esforç econòmic per regar els camps a causa de la manca de pluges. Per altra banda, el sindicat continua pendent de la reunió amb la Generalitat -que ja s'hauria d'haver celebrat segons assenyala el sindicat-, per desencallar l'estira i l'arronsa amb la Llotja de Reus.

I en aquest sentit, Rafael Español ha reiterat que la gestió de la Llotja és opaca perquè el preu de l'avellana per gra aquest setembre està sense cotització i ha denunciat novament que el preu de l'avellana estigui un euro per sota de l'estipulat en el mercat internacional. Aquest producte cotitza a 2.23 lliures. 

 

 

Unió pagesos reclama l'autorització per circular

Fa més d'un mes els pagesos es mobilitzaven per reclamar l'autorització per poder circular per les autovies amb maquinaria agrària o bé l'habilitació de vials. Una reclamació que està damunt de la taula de les administracions competents però que ara per ara no s'ha resolt. Pels pagesos aquestes traves encara dificulten més la seva feina.

El cas del Jordi Virgili és un exemple dels problemes que molts pagesos tenen per circular. Aquest pagès guarda la maquinaria agrícola a l'entrada de Tarragona per la Nacional 240, però conrea cereals en diferents punts de la demarcació, per la qual cosa ha d'utilitzar diverses rutes per accedir-hi. La manca de carrils laterals per entrar a les finques o bé carreteres alternatives a les vies ràpides com la T-11 i l'A-27 ha suposat que en alguns trajectes hagi de fer més quilometres.

Així, Virgili ha assegurat que trajectes que "abans feia deu minuts ara s'allarguen fins a prop d'una hora", i ho exemplifica explicant que per arribar a la cooperativa on porta la collita "he de creuar per mig de Reus, tombar per Constantí, perquè no puc anar directe de Tarragona a Reus per la T-11". 

L'autorització permanent de circulació dels tractors és una llarga revindicació d'Unió de pagesos. Malgrat que han  mantingut reunions amb responsables de la subdelegació del govern espanyol, de moment, no han aconseguit el permís per circular per les autovies tal com haurien volgut per aquesta campanya.

El responsable d'organització d'Unió de Pagesos, Carles Vicente, ha afirmat que continua "la menystinença a l'activitat agrària per part de les administracions", ja que la manca de solucions fa que "el pagès hagi de dedicar més temps a la carretera que no pas a treballar i, això, té una pèrdua econòmica". Vicente ha afegit que "no per això la pagesia deixarà d'existir però, si que se li complica encara més la seva feina".

Per la seva part, fonts de l'administració espanyola han assenyalat que estan estudiant aquesta petició del col•lectiu d'agricultors, però per ara no hi ha data per resoldre-ho.