Back to top

Fomentar la lectura entre els més joves, el repte pendent

La diada de Sant Jordi desperta cada any un sentiment especial envers els llibres i de retruc, per la lectura. Recents estudis ens demostren que el nombre de lectors en els darrers 15 anys ha augmentat, malgrat que els joves són un dels col•lectius que abandona més la lectura per plaer
Nenes llegint

Llegir, ja sigui en format tradicional com digital, és l'activitat estrella després de Sant Jordi. Però i la resta de l'any? Malgrat que la percepció dominant és que la nostra societat llegeix cada vegada menys, els estudis marquen el contrari. Segons l'informe "La lectura en España", de la Federación de Gremios de Editores de España  apunta que des del 2000 al 2012, el nombre de lectors diaris ha augmentat 11 punts. A la vegada, assenyala que els universitaris i les dones són els col·lectius que més llegeixen.

Ara bé, el cas dels adolescents s'ha de mirar a banda. Encara que des de petits, l'instint ens marqui les ganes d'aprendre, els joves acostumen a ser els primers en abandonar els llibres com afició. Segons M. Concepció Torres, responsable del Grau de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili, el problema es troba en què els adolescents són obligats a llegir de forma obligatòria obres que no s’adeqüen en molts casos als seus interessos. Davant d'aquesta situació, existeixen uns reptes a superar des de l'aula, però també des de casa. Segons Torres, cal recuperar l’hàbit de llegir a casa per tal de crear un efecte d’imitació en els fills. A la vegada, és necessari fomentar la lectura tot adaptant-la a cada individu, segons l’estat maduratiu que tingui.

D'altra banda, des del 2008 la Generalitat de Catalunya treballa en el Pla Nacional de Lectura, per fomentar aquest hàbit en els més petits. Les biblioteques municipals hi tenen un paper destacat, en fer atractiva la lectura, especialment a través d'iniciatives com els conta-contes. A Cambrils, per exemple, fa més d'una dècada que es duen a terme i destaquen certs canvis que han detectat a través dels anys. Rosana Andreu, bibliotecària de Cambrils, alerta del desconeixement per part d’infants de contes tradicionals. Segons explica, la causa es troba en què tant pares com fills arriben a casa cansats i per tant, es salten el conte d’anar a dormir, que permet l’aprenentatge i l’interès per aquest tipus de faules.

L'arribada de les noves tecnologies i dels llibres digitals en particular, ha provocat un canvi de costums en els lectors. Una evolució que des del grau de Pedagogia de la Universitat Rovira i Virgili s'analitza com una oportunitat per incrementar l'interès per la lectura. Tenint en compte que ja són molts els centres que utilitzen les pissarres electròniques i d’altres dispositius per tal d’acostar els coneixements als més petits, la professora M. Concepció Torres aposta per tal de aprofitar aquest avantatge que tenen les noves tecnologies per acostar-se als joves i així fomentar el plaer de llegir.

La lectura, ja sigui en paper o en tauleta, té per endavant molt camí a recórrer per seguir sent el motor perquè els lectors gaudeixin d'una mirada del món més àmplia.