Back to top

El futur elèctric de la mobilitat

L'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions, xifrava 197 vehicles elèctrics matriculats a la demarcació de Tarragona, tant cotxes com motocicletes, en el període del març de 2018. Aquestes dades encoratgen a diferents agents que aposten pel canvi del dièsel o la gasolina per l'elèctric.
El futur elèctric de la mobilitat

A l'hora de buscar un segon cotxe per al nucli familiar, moltes persones comencen a plantejar-se la compra d'un vehicle elèctric. Els experts apunten que els avantatges que aporten aquest tipus de cotxes són múltiples, però també expliquen que queden pendents certs aspectes per millorar. Segons Jesús Brezmes, cap del departament d'Enginyeria de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, per una banda el cost de manteniment que representa un vehicle d'aquest tipus és molt menor a un convencional. Per l'altra, l'autonomia sempre s'ha qüestionat en aquest tipus de vehicles, malgrat que Brezmes apunta que és més important la velocitat de càrrega que no pas els quilòmetres que poden fer sols.

Per incentivar la compra d'aquest tipus de cotxes però, cal una aposta important per part de diverses administracions perquè el públic vegi amb bons ulls la inversió, tal com apunta Brezmes. Les subvencions són un tipus d'al·licient que poden implantar les institucions, però no l'únic; les bonificacions en certs impostos també poden tenir un efecte positiu en la compra d'aquest tipus de vehicles.

La normativa, a més, és favorable als elèctrics. N'és un exemple la gratuïtat de les autopistes, però també cal tenir en compte les restriccions que s'estan imposant als cotxes de benzina i especialment, els dièsel.

L'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions ha calculat que a la província de Tarragona, durant el març de 2018, s'han matriculat 197 vehicles elèctrics, tant cotxes com motocicletes. L'increment, respecte l'any passat, se situa en un 45%. Per aquest motiu i atenent la demanda que està tenint el sector, des de la Universitat Rovira i Virgili s'impulsa un nou màster de cara al curs vinent. Segons Brezmes, el sector està a punt de fer una corba de creixement exponencial i per aquest motiu, reclama professionals que dominin els coneixements entorn aquest món.

Al desembre de 2017, a tot Catalunya hi havia 1.334 endolls de vehicle elèctric, 1055 de càrrega normal, 155 de ràpida, 35 de súperràppida i finalment, 89 de semiràpida.

De les Borges del Camp a Barcelona a diari

En Tomàs Mallafré és un usuari de vehicle elèctric. La seva experiència prèvia amb un cotxe híbrid el va animar a donar el pas i comprar un model zero emissions. Condueix fins a Barcelona a diari i assegura que ni la càrrega  ni l'autonomia del vehicle és un desavantatge, ja que aparca en un pàrquing municipal on recarrega el vehicle mentre fa la seva jornada laboral. Més enllà de carregar mentre treballa, en Tomàs té adaptada casa seva per recarregar còmodament a la nit. Una tarifació especial permet que el cost elèctric sigui menor a l'habitual.

A partir de la seva experiència, reconeix que la seva forma de conduir ha canviat radicalment. Segons Mallafré, el fet de conduir sense marxes i comptar amb tota la potència del cotxe des del moment en què l'engega el permet circular d'una forma més relaxada. A la vegada, posa l'accent en els valors ecològics que representa. Circular d'una forma més relaxada però, no és l'únic avantatge que li ha trobat a aquest tipus de vehicle. La vida útil de la mecànica n'és un. Tal com apunta Mallafré, l'únic inconvenient que es podria trobar és en la bateria, que a l'igual que en d'altres dispositius electrònics, amb el pas del temps es malbarata.

A partir d'aquí, en Tomàs s'ha implicat perquè les Borges del Camp, poble on resideix, estigui més adaptada a aquest tipus de cotxes. Apunta que pot convertir-se en fins i tot, un reclam turístic, ja que un punt de recàrrega representa una excusa pels visitants, qui poden aprofitar el temps de recàrrega per apostar pel comerç local.

Segons dades de l'Institut Català d'Energia, al desembre de 2017 el parc de vehicles elèctrics a tot Catalunya s'elevava fins als 9.252 turismes i motocicletes d'aquest tipus.

Paraules clau:

Notícies relacionades