Back to top

La carretera d'Almoster a La Selva segueix esperant la burocràcia

Amb els tràmits pendents no es preveu l'arribada de màquines fins d'aquí un any. Els afectats mantenen la lluita perquè la Diputació canviï d'alternativa. La institució ho deixa en mans dels tècnics.
Una de les pancartes que els afectats han col·locat a l'entrada de La Selva

L'actual carretera entre Almoster i La Selva hauria de tenir els dies comptats. La Diputació ha decidit actuar sobre la TV-3231 i s'han engegat els tràmits necessaris. Hores d'ara s'estan resolent les al·legacions presentades pels afectats i per entitats com Unió de Pagesos i Gepec. De les alternatives proposades, els afectats opten per la millora del traçat actual, una opció més cara que la que la Diputació veu amb millors ulls: una via paral·lela a l'actual. L'augment de preu malgrat mantenir la carretera es deu a canonades i línies d'alta tensió que caldria desplaçar si es millorés la via. Especialment una canonada de l'Agència Catalana de l'Aigua instal·lada després de la carretera i que entitats i afectats reclamen que sigui la pròpia agència qui n'assumeixi el cost.

Argumenten que, malgrat la seva opció prioritària tindria impacte sobre més propietaris, és menys perjudicial que l'altra opció, que n'afecta menys però partint-los els terrenys per la meitat. Reivindiquen, també, una ponència ambiental feta per la Generalitat en la qual s'opta per mantenir, en la mesura del possible, el traçat actual. 'En un dels apartats diu que el millor seria fer la carretera el màxim possible per on ja va, per no fragmentar el territori', explica Àlex Arnau, un dels propietaris afectats. 'La Diputació l'ha obviat una mica i continuen amb el seu projecte de fer-la passar paral·lela a la via existent avui en dia'. La Diputació de Tarragona ho deixa tot en mans dels tècnics que hi treballen, i els tràmits segueixen el seu curs. La implicació dels departaments d'Agricultura i Territori de la Generalitat, tenint en compte la situació catalana actual, tampoc ho ha fet fàcil.

Els dos municipis afectats també esperen que aquest projecte culmini. A Almoster, per exemple, no es poden executar millores urbanístiques que tenen sobre la taula fins que s'executi aquesta actuació a la carretera de La Selva i que li traurà al trànsit del nucli del poble. 'A la plaça Josep Rosselló en aquests moments tenim problemes de circulació i aparcament', exemplifica Àngel Xifré, alcalde d'Almoster, 'no es pot abordar una reforma integral d'aquesta plaça fins que no tinguem el trànsit desplaçat del nucli. Tota l'avinguda Catalunya, des de la primera rotonda del municipi fins la nucli, la gent la visualitza com una carretera, està previst fer-la més agradable, més humanitzada'.

Aquest desembre s'hauria d'aprovar definitivament l'estudi informatiu del projecte. Una vegada aprovat el document definitiu s'haurà de dur al Departament de Territori i Sostenibilitat perquè s'hi redacti un informe ambiental que pot tardar fins a mig any. El següent pas serà redactar el projecte executiu de manera definitiva i començar, aleshores, els processos d'expropiacions per una banda i l'adjudicació de les obres per l'altra. Entre uns i altres tràmits es fa impossible que les màquines apareguin a La Selva abans de l'estiu vinent, i molt probablement no ho faran fins la tardor o, fins i tot, l'hivern del 2018.

Notícies relacionades