Back to top

L'aparença de millora als rodalies no convenç les plataformes socials

Renfe registra un mitjana de puntualitat del 80% en els seus trens aquest abril però els defensors d'un ferrocarril digne consideren que  la tendència és com a finals del 2016, que es va tancar amb un retard acumulat equivalent a 39 dies.
L'aparença de millora als rodalies del territori no convenç les plataformes socials

La façana d'inversions i dades amb què Renfe ha volgut millorar l'aparença dels serveis de rodalies al Camp de Tarragona no han servit per guanyar-se la confiança de les plataformes que reivindiquen un transport ferroviari digne al territori. Segons la companyia operadora estatal, la mitjana de puntualitat registrada aquest abril és del 79% a la línia R15, que passa per Reus, i del 81% a l'R16, que va cap a Tortosa.

La dada que fa evident la persistència de retards és la de les devolucions exprés, és a dir, aquells bitllets que es poden reclamar a partir dels set minuts de retards. En aquest sentit, segons Renfe s'han retornat 290 passatges d'R15 I 1215 d'R16 durant aquest abril.

"El que no pot ser són recorreguts d'hora o hora i mitja amb recorreguts de fa vint anys"

Unes xifres que les plataformes reivindicatives del territori interpreten com la continuació de la tendència experimentada al segons semestre del 2016, que es va tancar una quantitat acumulada de minuts de retard equivalent a 39 dies sencers, només en l'R16. La situació, diuen, reflecteix la necessitat que se segueix tenint de les inversions que porten anys reclamant. "Inversions en materials, millora de les freqüències i qualitat del servei públic en general. El que no pot ser són recorreguts d'hora o hora i mitja amb recorreguts de fa vint anys", explica el portaveu de la Plataforma en Defensa del Ferrocarril al Camp de Tarragona (Pdf.camp), Carlos Montejano.

Com a afegit, els pressupostos generals de l'Estat, recentment aprovats, tampoc permeten ser gaire optimistes amb la millora del servei a curt termini. "Hem vist passar pressupostos incomplerts totalment pels diferents govern. Des dels 4.000 milions d'euros que ens van prometre al 2009 fins a partides d'actuacions prioritàries que s'han complert en el mínim, un 10%. I els d'enguany plantegen unes retallades socials brutals, en algunes partides ferroviàries de fins al 50%", denuncia Montejano.

Les 26 limitacions temporals de velocitat al territori, algunes amb set anys d'antiguitat, la manca d'operaris de manteniment i el desviament del transport de mercaderies cap a l'interior, en el tram entre Roda de Berà i Perafort, són els factors on les plataformes fan especial èmfasi. D'altra banda, asseguren plantejar-se noves accions de pressió però, segons remarquen, encara no tenen res definit.