Back to top

Les entitats recorren al Síndic per evitar el desmantellament

No descarten arribar al contenciós administratiu, però volen evitar-lo. Reclamen la informació de les administracions que faci referència al traçat. Posen en dubte la viabilitat econòmica del desmantellament i la urbanització.
Representats de les entitats en defensa del ferrocarril presenten la queixa

Les entitats en defensa del ferrocarril han fet un pas més en la seva lluita contra el desmantellament ferroviari entre Salou i l'Hospitalet de l'Infant. Han recorregut al Síndic de Greuges on han presentat una queixa per reclamar al Ministeri de Foment, la Generalitat i els Ajuntaments de Salou i Cambrils que facin pública tota la documentació relacionada amb la intenció de desmantellar aquesta línia de tren.

Es tracta d'un pas que podria desembocar en un recurs contenciós administratiu als jutjats, un extrem que volen evitar mentre es pugui negociar amb les administracions. En el cas dels municipis, volen que publiquin la planificació urbanística que faci referència a l'actual traçat ferroviari. Afirmen que els Ajuntaments no són competents en la planificació territorial supramunicipal, com és el cas del traçat ferroviari i reclamen que la Generalitat agafi les competències que li pertoquen. 'Tenim un fet inèdit en la nostra història ferroviària', sentencia Ricard Riot, president de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic.

'Tenim alcaldes celebrant un desmantellament ferroviari sense alternatives, no ens esperàvem que a cinc o sis mesos de la inauguració de la variant tinguéssim aquestes manifestacions celebrant el desmantellament i sense donar cap tipus d'explicació de les alternatives que donaran als passatgers'.

Expliquen que és la primera vegada en democràcia que se suprimeixen línies de rodalies i recorden que, amb la llei a la mà, si l'Estat vol suprimir alguna línia de tren, ha de passar pel vist-i-plau de la Generalitat, que podria assumir-la. De fet, expliquen que s'ha donat el cas en trajectes amb menys passatgers que el de la Costa Daurada.

'Els viatgers pujats i baixats cada any a les estacions de Salou i Cambrils són 675.000, és 4 vegades el que s'està transportant a la línia Lleida - La Pobla de Segur que va ser rescatada per la Generalitat quan el Ministeri de Foment la va voler tancar'.

Es mostren intranquils per la possibilitat que la línia deixi d'utilitzar-se però les vies es mantinguin sense urbanitzar. Per una banda, perquè és el cas de la línia Reus - Roda, tancada des del 1992 però amb els rails presents a la major part del trajecte. Per altra banda, no creuen que sigui econòmicament viable la urbanització immediata de l'actual traçat ferroviari. L'Ajuntament de Salou estima que cal una inversió de 60 milions d'euros per adequar els 2 quilòmetres de vies que travessen el nucli i tot el traçat urbà actual fins a Cambrils ocupa 8 quilòmetres. Convertir-los tots 8 en tramvia costaria, segons les entitats, uns 66 milions d'euros.

Subscriu-te a la newsletter diària

Política de privacitat de dades

Notícies relacionades