Back to top

L'especialització i la tradició, les claus per plantar cara als grans supermercats

La proliferació de nous supermercats a la ciutat posa en debat la supervivència del petit comerç reusenc. L'especialització i la tradició són algunes de les claus necessàries per tal que aquests establiments no hagin d'abaixar la persiana.
L'especialització i la tradició, les claus per plantar cara als grans supermercats

Colmados, peixateries o carnisseries, són alguns exemples de petits establiments que han de lluitar dia a dia per sobreviure. Arran de l'expansió de nous supermercats molts d'aquests comerços no han pogut competir amb les grans cadenes i han hagut d'abaixar la persiana. D'altres però han sabut mantenir-se dempeus.

En la majoria dels casos l'especialització, la tradició i tenir un bon producte són les claus d'aquest èxit. La Carnisseria Borrull porta a les seves espatlles 3 generacions fent-se càrrec del negoci. En el seu cas ofereixen al client diversos productes d'elaboració pròpia però pel seu actual propietari, poder mantenir-se obert és el resultat de diversos factors.

Carles Borrull és el propietari de la Carnisseria Casa Borrull i explica que "nosaltres apliquem el que durant gairebé 100 anys de la nostra història estem fent servir; el tracte, el servei, la qualitat, l'empatia amb el client o les noves maneres de vendre. Totes aquestes coses són les que fem servir, tot i que és difícil aplicar només un d'aquests elements si no que tot plegat és la suma de les petites coses del dia a dia i és el que et va donant la sortida diària".

El Colmado Baró enguany celebra el seu centenari com a negoci. Especialitzar-se en fruits secs i tenir diversos productes artesans i de proximitat fa que bona part de la seva clientela acudeixi a ells buscant quelcom concret, però la tradició també és un punt a favor en un establiment històric com aquest.

L'Anna Baró és copropietària del Colmado Baró i explica que "procurem que la diferenciació amb el producte que pots trobar als supermercats sigui un producte d'una fàbrica petita, un artesà, una pastisseria o forn de pa de proximitat que saps que tenen aquell producte que no trobaràs enlloc més. Evidentment que la clienta de tota la vida que ve a fer-te la compra setmanal dels productes que tens, i després va a la peixateria i fa el mateix, se'n va a la carnisseria i fa el mateix... d'aquests clients encara n'hi ha".

La peixateria Just del Vent és de les poques que queden al centre de Reus, si deixem de banda les parades de peix dels mercats. Després de passar per les mans de 3 generacions, aquesta peixateria ha aguantat fins i tot la crisi econòmica, un obstacle que no tots els petits establiments han pogut superar.

La Maria Adell és la propietària de la Peixateria Just del Vent "He de ser franca, jo la crisi gairebé no l'he notat. Vaig notar, fins a mitjans de la crisi vaig potser un 10% menys en vendes. Ara però ja hem tornat a remuntar. Sóc una privilegiada, ja ho sé. Nosaltres el què hem fet és adaptar-nos a les noves demandes del públic. Els joves per exemple ara ho volen tot preparat, que els hi expliques receptes de cuina, tot embalat, a punt de congelat o a punt de servir, que només hagin de posar-ho a la cassola, jo crec que aquesta és la clau. També estimar molt la clientela, tractar bé la gent i estar a peu del canó".

Tot i que a tots aquests comerços els hi funciona força bé el negoci, la competència de les grans superfícies continua a l'alça a la ciutat. L'any 2017, hi havia a la capital del Baix Camp prop de 70 supermercats amb una superfície de més de 41.000 m². I les xifres no s'aturen, aquesta mateixa setmana un nou Lidl obre les seves portes al públic reusenc i Mercadona està estudiant la possibilitat d'instal·lar un nou establiment als terrenys de la Sedera. 

Paraules clau:

Notícies relacionades