Back to top

El Retorn, de la reusenca Alba Sotorra, nominat als Premis Gaudí

El documental mostra la dura realitat d’un grup de dones atrapades pel seu passat com a membres d’Estat Islàmic

"El Retorn: la vida després de l'ISIS", de la reusenca Alba Sotorra, competirà per ser la guanyadora XIV Premis Gaudí en la categoria de Millor Pel·licula Documental. Ho va anunciar ahir  "L'Academia del CInema Català . El documental també va estar nominat el passat novembre als Premis Goya

Nominats a Millor pel·lícula documental

  • BALANDRAU, INFERN GLAÇAT. Dirigida per Guille Cascante, escrita per Jordi Morató, Enric Álvarez i Carlos Prieto, i produïda per Televisió de Catalunya (Cristina Muñoz), Lastor Media (Tono Folguera) i Goroka Contents (Guille Cascante).
  • EL NIÑO DE FUEGO. Dirigida per Ignacio Acconcia, escrita per Ignacio Acconcia, Jaume Cuspinera i Salvador Sunyer, i produïda per Nanouk Films (Ventura Durall) i RTVE (Ana Peláez).
  • EL RETORN: LA VIDA DESPRÉS DE L’ISIS. Dirigida per Alba Sotorra, escrita per Alba Sotorra i Júlia Parés Fabrellas, i produïda per Alba Sotorra Cinema (Alba Sotorra) i Televisió de Catalunya (Cristina Muñoz)
  • UN BLUES PER A TEHERAN. Dirigida per Javier Tolentino, escrita per Javier Tolentino i Doriam Alonso, i produïda per Eddie Saeta (Lluís Miñarro) i Quatre Films Audiovisuales (Alejandra Mora), amb la participació de Televisió de Catalunya

Consulta tots els nominats aquí

"El Retorn: la vida després de l'ISIS"

The return

L’accés exclusiu d’Alba Sotorra al camp d’al-Roj, al nord-est de Síria, ens mostra la dura realitat d’un grup de dones atrapades pel seu passat com a membres d’Estat Islàmic. Shamima Begum (Regne Unit) i Hoda Muthana (EUA) van marxar dels seus països manipulades per la propaganda terrorista i l’odi de les xarxes socials. Van ser demonitzades pels mitjans de comunicació i ara ningú no en vol saber res. El penediment sincer mereix una segona oportunitat? Es pot justificar que els països occidentals acceptin el retorn dels fills però rebutgin que les mares puguin tornar? La directora catalana s’esforça per comprendre els matisos d’una situació complexa i delicada.

El seguiment durant dos anys de la vida de la Shamima, la Hoda, la Hafida, la Nawal i la Kimberly ens posa en un lloc incòmode, però el seu testimoni ens fa entendre la crueltat, l’abús i la misogínia que han viscut. La sensibilitat de Sotorra per observar sense prejudicis posa en evidència la necessitat urgent d’establir un diàleg honest i empàtic entre cultures, religions, gèneres i cosmovisions diferents.

Alba Sotorra

alba sotorra

Alba Sotorra Clua (Reus, 1980) és una directora i productora de cinema documental catalana. És la fundadora de la productora audiovisual Alba Sotorra S.L.

Les seves pel·lícules tracten temes contemporanis controvertits que involucren visions contraposades del món, relacionats amb conflictes polítics, socials i humans de l'actualitat. El seu treball se centra sobretot en les històries humanes que reflexionen, des d'una perspectiva de gènere, sobre temes com la llibertat, la igualtat i la identitat. Expliquen històries basades en personatges amb una forta narrativa, per un públic tant nacional com internacional.

L’Alba ha treballat a Síria, Afganistan, Corea, Bòsnia, Cuba, Estats Units, Guatemala, Anglaterra, Iran, Pakistan, Puerto Rico i Qatar, i ha viscut llargues temporades a l'Orient Mitjà. Les seves pel·lícules s'han estrenat a festivals internacionals com Hot Docs, Shanghai International Film Festival, Karlovy Vary i Seminci.

Els seus projectes més rellevants són els llargmetratges documentals Miradas desveladas (2008), Qatar la carrera (2011), Game Over (2015), pel que va rebre un Premi Gaudí a la millor pel·lícula documental, i Comandant Arian (2018), nominada als Premis Gaudí.

Paraules clau:

Notícies relacionades