Back to top

Un biocombustible produït a Tarragona redueix les emissions dels avions

El Complex Industrial de Repsol a Tarragona ha subministrat el biocombustible del primer vol amb combustible sostenible de Vueling

L'aerolínia Vueling ha realitzat el seu primer vol amb combustible d’origen sostenible a la ruta entre Barcelona i Sevilla, de la mà de Repsol, pionera en la fabricació d’aquest tipus de combustibles a Espanya, en aquest cas amb un SAF (combustibles sostenibles per a aviació) produït al seu Complex Industrial de Tarragona a partir de biomassa.

Aquest vol amb baixa petjada de carboni Barcelona-Sevilla ha aconseguit reduir les emissions a l’atmosfera en 2,5 tones de CO₂, gràcies a l’eficiència que aporta l’Airbus A320neo de nova generació, a l'ús del biocombustible i als procediments deficiència implementats. 

L’avió s’ha enlairat a les 9:10 h des de l’aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat amb direcció al Tourism Innovation Summit (TIS) que comença avui a Sevilla i en què, durant tres dies, s’analitzarà la sostenibilitat i la innovació al sector turístic. A més, avui a la Conferència de Canvi Climàtic (COP26), a Glasgow, es debat sobre la transició global cap al transport de zero emissions.

Una reducció de pes per emetre menys CO₂ 

L’aeronau, que ha cobert els 820 quilòmetres que separen Barcelona de Sevilla, ha aconseguit evitar l’emissió de prop de 63 kg de CO₂ gràcies a les iniciatives de reducció del pes. Per exemple, Vueling ha substituït tots els seients de la flota per un nou model més lleuger, els Slim Seats, i ha digitalitzat tota la documentació dels seus avions, la qual cosa ha fet que elimini 75 kg de paper per vol.

Addicionalment, els pilots duen a terme una sèrie de mesures d'eficiència operativa com la configuració òptima de flaps (alerons que tenen la funció d’augmentar la sustentació de l’avió a baixes velocitats), l'ús d’un nivell de vol i velocitat òptims, així com altres iniciatives que han permès que durant el vol avui les emissions de CO₂ alliberades a l’atmosfera s’hagin reduït en 81 kg.

Conveni de col·laboració

Aquesta iniciativa forma part del conveni de col·laboració que han signat Repsol i Vueling per crear un grup de treball i avançar en la introducció del combustible sostenible al dia a dia de l’operativa aeronàutica. Té com a objectiu l'impuls de la mobilitat sostenible al sector aeri mitjançant el desenvolupament i consum de nous combustibles amb baix impacte ambiental, amb especial focus en el foment de línies de recerca en l’àmbit dels combustibles alternatius d’última generació per a l’aviació que utilitzin com a matèria primera fonts completament sostenibles com a residus urbans o biomassa a curt termini, i l’hidrogen renovable, per exemple, a mitjà i llarg termini.

Amb aquest primer vol, Vueling avança en la seva aposta pels combustibles sostenibles per a l’aviació, per afrontar el repte de la descarbonització a la indústria aeronàutica. 

Javier Sancho, director del Complex Industrial de Repsol a Tarragona, ha afirmat que “davant la importància que juguen els biocombustibles en la reducció d’emissions, Repsol treballa des de fa 15 anys en la recerca de diferents solucions de baixa petjada de carboni aplicades al transport i és pionera en la fabricació de combustibles sostenibles d’aviació a Espanya, com ara el lot de biojet fabricat a Tarragona i que s’ha utilitzat en aquest vol. La producció de biocombustibles és un dels grans eixos recollits al Pla Estratègic 2021-2025 de Repsol amb l’objectiu de transformar el negoci industrial i assolir la neutralitat de carboni el 2050”.

vueling repsol aivó

Objectiu zero emissions netes l'any 2050

IAG, grup al qual pertany Vueling, s’ha convertit en el primer grup d’aerolínies d’Europa que es compromet a operar el 10% dels vols amb combustible d’aviació sostenible l'any 2030. Vueling, com a part d'IAG, comparteix la visió de liderar en matèria de sostenibilitat dins el sector aeri mundial. Per això, la companyia desenvolupa totes les seves accions en el marc del programa Flightpath Net Zero, mitjançant el qual s’ha establert l’objectiu d’assolir les zero emissions netes de CO₂ l'any 2050.

Repsol té com a objectiu liderar la transició energètica, en línia amb l'Acord de París, i limitar així l'increment de la temperatura global per sota dels 2 °C. L'impuls dels combustibles sostenibles se suma als projectes que Repsol ja ha desplegat en eficiència energètica, generació d’electricitat baixa en emissions, hidrogen renovable, economia circular, combustibles sintètics i captura, ús i emmagatzematge de CO₂, i és un dels principals eixos estratègics de la companyia per ser zero emissions netes l'any 2050.

La companyia compta amb una estratègia d’economia circular des de 2018 que es materialitza en més de 230 iniciatives i l’ambició d’utilitzar tres milions de tones de residus anualment el 2030 com a primera matèria per als seus productes. L’octubre de 2020 va anunciar la construcció de la primera planta de biocombustibles avançats d’Espanya, que es posarà en marxa el 2023. S’ubicarà a Cartagena i tindrà una capacitat de 250.000 tones anuals de biocombustibles produïts a partir de residus i vàlids per a cotxes, camions i avions.

Al port de Bilbao, als voltants de la refineria de Petronor, Repsol té previst construir una de les plantes més grans del món de combustibles sintètics, utilitzant hidrogen renovable i CO₂ com a úniques matèries primeres. Aquesta instal·lació es posarà en funcionament el 2024 i tindrà una capacitat de més de 2.100 tones anuals.

A més, l'avenç tecnològic i el desplegament de projectes actuals i futurs ha permès a la companyia augmentar la seva ambició en els objectius de reducció de la intensitat de carboni marcats al seu Pla Estratègic 2021-2025. El nou camí de descarbonització per assolir la neutralitat el 2050, estableix una reducció de l’indicador d’intensitat de carboni del 15% el 2025, del 28% el 2030 i del 55% el 2040, enfront dels anteriors del 12%, 25% i 50%, respectivament.

Paraules clau:

Notícies relacionades