Back to top

El col·lectiu ciclista qüestiona la seguretat viària al territori

Les últimes notícies relacionades amb ciclistes no han tingut un component positiu, sinó tot al contrari. Arrel d'aquests fets, la Direcció General de Trànsit proposa l'enduriment de les sancions a aquells conductors que circulin sota els efectes de les drogues o l'alcohol
ciclistes

La seguretat a les carreteres és un element que preocupa a tots els usuaris. Un dels col·lectius més vulnerables, els ciclistes, s'emporten la pitjor part. En el que portem d'any, a tot Catalunya s'han registrat quatre morts, concretament dos a Lleida i dos més a Barcelona. Pel que fa a la demarcació tarragonina no n'hi ha hagut cap, enfront als dos que van perdre la vida al 2016. Per contra, en els primers cinc mesos d'enguany, a les carreteres de la província hi ha hagut quatre ferits greus, el darrer en un accident de Riudoms.

Segons el Servei Català de Trànsit (SCT), la demarcació de Tarragona és l'única que va notar un increment en la mortalitat de ciclistes durant el 2016, concretament d'un 100%. A la vegada, també va registrar més ferits greus que l'any anterior, malgrat no ser l'única província en veure incrementat aquest registre.

MORTS (Zona Interurbana)
  2015 2016 %
Tarragona 1 2 ↑ 100%
Barcelona 2 2 =
Lleida 3 0 ↓ 100%
Girona 1 0 ↓ 100%

 

FERITS GREUS (Zona Interurbana)
  2015 2016 %
Tarragona 11 12 ↑ 9%
Barcelona 23 32 ↑ 39%
Lleida 12 13 ↑ 8%
Girona 11 9 ↓ 18%

 

El SCT alerta que aquesta situació és un motiu de preocupació i celebra l'enduriment de les sancions d'aquells conductors que circulin sota els efectes de l'alcohol o drogues. Entre d'altres mesures, la Direcció General de Trànsit proposa retirar el carnet a aquells conductors reincidents, a banda de ser derivats a les autoritats sanitàries per determinar si pateixen un problema d'addiccions. Es tracta d'una bateria de propostes que han sorprès al col·lectiu ciclista, però que és valorada positivament perquè consideren que pot resultar molt útil. És el cas d'Ester Ávila, presidenta de l'entitat reusenca Bicicamp, qui puntualitza que més enllà de ser una situació que involucra als ciclistes, també té a veure amb la resta de conductors de tot tipus de vehicles, ja que els usuaris que no respecten el codi viari posen en risc la salut de tothom. Una reflexió que també comparteix el ciclista professional i medallista David Llauradó, qui alhora confia que les multes rebaixin l'accidentalitat a les carreteres.

Un dels problemes base és la manca de conscienciació per part de tots els implicats a la carretera. Així ho determina Rafael Olmos, subdirector de seguretat viària del SCT de la Generalitat, que assegura que més enllà de les sancions, la conscienciació és vital per revertir l'actual context d'accidentalitat que es viu a Catalunya.

Per tot plegat, actualment existeix un Pla estratègic de Seguretat viària del Servei Català de Trànsit en vigor fins al 2020 que també puntualitza en la importància de l'autoprotecció dels ciclistes per tal d'evitar mals majors. Així doncs, a la carretera, l'ens recomana posar especial èmfasi en senyalitzar les maniobres dels ciclistes i dur casc, entre d'altres mesures. D'altra banda, per tal de pal·liar la situació, al territori s'incrementaran els controls d'alcoholèmia en franges horàries en què ciclistes i conductors comparteixen carretera, majoritàriament durant els matins dels caps de setmana. Cal recordar que durant el 2016, es va registrar un petit lleuger increment en aquesta franja horària, on el 4% dels ciclistes morts van perdre la vida a primeres hores del matí.

Paraules clau:

Notícies relacionades