Back to top

El col·lectiu LGTBI, cada cop més ben representat

En els productes culturals, gairebé sempre han estat personatges secundaris o protagonistes únicament de trames dramàtiques i els finals feliços no acostumaven a tenir-hi cabuda.

El fet de visibilitzar el col·lectiu LGTBI als productes culturals suposa que aquestes persones puguin veure’s representades i sentir-se identificades amb els personatges que veuen o llegeixen. Créixer juntament amb aquest tipus de continguts permet absorbir una realitat que en altres àmbits de la societat no està tan present o, fins i tot, s’intenta bloquejar i criticar. Malgrat tot, l'acceptació social al món real s'està consolidant i, per tant, es trasllada als llibres i productes audiovisuals.

"Fins fa poc, totes les històries que s'escrivien i es mostraven anaven dirigides a un públic cis heterosexual", explica la tècnica de l'entitat H2O, Marina Sendra, qui afegeix que s'està veient que el públic LGTBI és "un públic interessant que pot consumir aquestes noves històries".

bandera

Malgrat que encara costa veure representada la realitat d’alguns grups, com ara les persones racialitzades o aquelles que pateixen algun tipus de diversitat funcional, s’està treballant per defugir de segons quins estereotips. Marina Sendra posa l'exemple del boom de Heartstopper, una sèrie que mostra una història LGTBI que no està definida pel patiment i on es mostren persones de tot tipus, de qui la seva identitat no és l'única trama, ja que els passen altres coses.

La tècnica de l’entitat H2O considera que promoure aquests tipus de productes a les aules seria molt positiu per créixer en un ambient de respecte cap a la diversitat, però que s’ha de plantejar i estudiar bé la manera com encabir-los.

Paraules clau:

Notícies relacionades