Back to top

Els reptes pendents de les darreres fuetades del mandat a Reus

Tot i els efectes negatius de la pandèmia, el govern municipal de la capital del Baix Camp ha pogut tirar endavant bona part dels projectes plantejats, però queden els caps de cartell per enfilar amb les eleccions del maig del 2023 a la vista

Arrenca el curs polític amb la mirada posada al 28 de maig, quan s'han de celebrar les eleccions municipals i Reus viurà un canvi al capdavant de l'alcaldia. Abans, però, queden mesos encara de treball per posar punt final als projectes que s'han anat desenvolupament durant els darrers tres anys i escaig. Alguns d'ells s'enllestiran, però d'altres hauran d'esperar encara diverses anualitats més per veure la llum. 

El Pla Estratègic

Si una cosa ha definit el govern actual és la voluntat de mirada a llarg termini. Des de la confecció d'un Pla d'Acció Municipal durant el primer any de mandat fins a la confecció d'un pla estratègic de ciutat a deu anys vista. Al llarg d'aquest final de mandat s'ha d'enllestir la redacció i concreció dels objectius plantejats a l'Horitzó 2032 i que han de dibuixar la ciutat del futur.

Remodelació urbanística: canvis profunds en la mobilitat

Precisament un dels pilars del futur de la ciutat ha de ser la priorització del vianant al carrer i la transformació del sistema de mobilitat habitual. D'aquesta manera s'entenen transformacions tan agosarades com la conversió en zona de vianants del Raval de Santa Anna. El gran problema en aquest espai és la poca transformació visual... tot i que no hi han de passar cotxes, hi continuen havent voreres, i la calçada no té cap ús específic, com podria ser un passeig d'arbres o un espai de trobada o convivència. L'únic gran canvi són la col·locació d'illes de bancs.

raval mobles

Una transformació igualment agosarada ha de tenir lloc en els pròxims mesos a la zona nord de la ciutat, a l'eix que uneix el Carrer Llovera amb el Passeig Mata. El carrer Ample i diversos dels carrers transversals han de vianalitzar-se en els pròxims mesos, el que acabarà confeccionant un eix cívic i per als vianants que ha de connectar les estacions de trens i d'autobús a peu.

Precisament les dues estacions també han de connectar-se amb carrils bicicleta, una altra de les apostes de l'Ajuntament, que de mica en mica va executant obres que han de permetre que els mitjans de transport fins ara considerats alternatius puguin aconseguir ser els principals en una ciutat eminentment accessible per a la bicicleta.

Projectes de reforma integral: el barri del Carrilet

projecte de transformació carrilet

Un altre dels projectes que des d'un primer moment s'han plantejat. Esquerra Republicana, fent balanç l'any 2020 del primer any de mandat, ja anunciava la voluntat de transformar el Carrilet i convertir-lo en una nova centralitat per a la ciutat. Tot i picabaralles polítiques i socials com el tancament del Mercat del Carrilet, el nou plantejament al barri contempla, entre altres, una sala polivalent, un espai educatiu i de creació i també la recuperació d'un espai de venda de producte fresc. Aquest és un projecte molt ambiciós, teòricament nascut de les propostes de la ciutadania, i que també teòricament, ha de confeccionar-se a partir de la segona meitat del pròxim mandat. Això vol dir que fins al 2025 no s'espera començar a veure avançar les obres.

Reforma de l'antiga Hispània

Hispània

Si el Carrilet era un pal de paller per Esquerra, Junts ha volgut posar sobre la taula des del primer moment la reforma de l'antiga Hispània. Un projecte de les acaballes del tripartit liderat per Lluís Miquel Pérez i que ja plantejava la construcció d'un equipament d'habitatges amb usos socials i un aparcament soterrat. Es tracta també d'un projecte ambiciós, amb un dels pressupostos més elevats que es recorden a la ciutat des de la construcció del nou hospital o la nova fira de Reus. 16 milions d'euros per a la construcció d'una seixantena de pisos de protecció oficial i també un aparcament soterrat de més de 300 places i tres plantes. Aquests mesos vinents, durant la tardor, haurien de començar les obres del pàrquing.

Altres projectes pendents

Més enllà d'aquests grans projectes de ciutat, el govern enllestirà en els pròxims mesos la reforma integral del passeig de la Boca de la Mina amb la recuperació de la Bassa Nova i el seu entorn. També està previst que en els pròxims mesos s'enllesteixi el Parc de Lliscament a tocar del Parc de la Festa. I en paral·lel, també ha de posar-se fil i a l'agulla amb el centre cívic Gregal. Tot plegat amb projectes de microurbanisme, com el pla d'asfaltatge o l'aposta decidida per les energies renovables i les plaques solars, un altre dels pals de paller del govern, que ha de tirar endavant en algun moment o altre amb l'empresa pública d'energia. El darrer dels projectes i que tot i adjudicat encara no ha començat els treballs previs, és el centre aquàtic i de fitness del costat del Pavelló Olímpic. Un projecte que fa anys que es remena i que, de moment, està previst que pugui enllestir-se durant el proper mandat.

Allò que depèn de Barcelona i Madrid

Més enllà dels projectes liderats des del consistori, Reus també està pendent que l'Estat i la Generalitat moguin fitxa en qüestions transcendents pel futur de la ciutat. El gran projecte que fa temps que es remena i que tècnicament hauria d'estar desencallat és la nova estació de trens de Bellissens. Ara fa un any que es va anunciar que les obres havien de començar a principis del 23 i que el 25 l'estació estaria operativa. Una altra estació que necessita una actuació immediata és la d'autobusos. Fa anys que també es reclama una millora que va inclosa, precisament, en la transformació del barri del Carrilet.

Bellissens

Parlant de mobilitat, també cal abordar la integració a la ciutat del tramvia que s'ha de començar a construir en els pròxims anys al Camp de Tarragona. L'actual govern considera que no es pot trinxar el centre i que cal que el traçat ferroviari abraci la ciutat per la quarta corona. Sigui com sigui, el dibuix de com s'ha d'articular tot plegat s'ha de començar a perfilar en els pròxims mesos i en connivència amb els tècnics i amb la ciutadania.

Per acabar, una altra de les qüestions que fa anys que es va anunciar és el desdoblament del CAP Sant Pere i la construcció d'un nou emplaçament sanitari al sud del barri del Carme. Durant els pròxims mesos, durant la tardor, s'han d'esclarir les qüestions tècniques que han frenat fins ara el projecte i les obres s'esperen pel 2023.

Paraules clau:

Notícies relacionades