Back to top

Europa reconeix el turisme sostenible del Montsant

JORDI OLÀRIA GRAS

El Priorat es reivindica com a pol turístic gràcies al reconeixement europeu. L'agència Europarc ha premiat el Montsant amb la Carta del Turisme Sostenible. És un guardó que, des del territori, es vol aprofitar per posar en valor els atributs de la zona com un atractiu turístic que fuig de la massificació i el sol i platja.

El Montsant i, de rebot, el Priorat, conforma un paisatge únic i amb una infinitat de possibilitats. Aquesta realitat, ara, ha rebut també el reconeixement europeu. La Federació Europarc ha atorgat al Parc Natural la carta del turisme sostenible. Aquest document l'acredita com un territori amb potencial turístic però que, alhora, manté una sèrie de valors, com el de preservar l'entorn i fugir de la massificació.

Es tracta, de fet, dels mateixos valors que, des del Priorat es destaquen en la redacció de la candidatura a la UNESCO. Segons el president del Parc Natural del Montsant, es tracta d'un turisme 'respectuós, de natura, no massificat, de gent que vingui a conèixer la comarca, no volem una extensió del que és Salou, per dir-ho d'alguna manera'.

Una certificació d'aquest tipus serveix per donar ales a molts sectors que, de rebot, han acabat portant turisme al Priorat en general i al Montsant en concret. Es manté la directriu de fugir de la massificació, però ara s'obre definitivament la porta a situar el turisme no com a conseqüència de l'èxit dels vins, les muntanyes per escalar i els camins per a fer excursionisme, sinó com a actiu econòmic pròpiament dit.

Núria Sabaté, encarregada de l'Agrobotiga de la Vilella Baixa, reconeix que a la zona 'interessa que vingui turisme, perquè aquí som poca gent'. Matisa, però, que 'aquest turisme té una altra sensibilitat en quant al paisatge i l'entorn'.

Segons la pròpia Federació Europarc, aquesta carta atorga beneficis a qui la rep.

                                             Gràfic de Janina Llauradó

Per una banda, suposa un actiu per a poder enfortir relacions amb els agents turístics locals i ampliar la indústria turística. A més, també vol servir per a incrementar la sensibilització dels visitants i les relacions amb els mitjans de comunicació tant locals com nacionals. Entre altres, la carta també ha de servir per incrementar la credibilitat entre possibles inversors.

Tot plegat, doncs, ha de servir per posar, encara més en valor, tant el Montsant en concret com el Priorat en general com un espai únic al territori.