Back to top

Jean Marc Segarra: "La gestió del curs és un rellotge suís"

El director dels Serveis Territorials d'Educació al Camp de Tarragona respon els grans dubtes sobre l'arrancada de curs a Canal Reus.

Què passarà en una classe quan hi hagi un positiu? Quins mecanismes s'activaran?

La premissa bàsica és que hi haurà referents clar que sabran què han de fer. Estem parlant de gestors COVID específics pels centres. I nosaltres hem  implementat el programa TraçaCOVID amb tots els alumnes de Catalunya. 

Hi pot haver algú que es trobi malament, amb una concatenació de símptomes i caldrà aïllar-lo. Avisar els pares i també al gestor COVID. I s'han creat equips mòbils que permetran que el centre continuï la seva activitat i faran PCR a qui correspongui. El que es farà és retirar els possibles casos a casa i els gestors COVID enviaran les dades del grup estable. Perquè en un centre hi pot haver alumnes que viuen en un altre municipi...

El gestor passarà les dades al CAP de referència del nen. En 24 hores tindrem els resultats i si són positius s'avisa el gestor COVID del centre i també dels Ajuntaments. I en funció de la vulnerabilitat, els scouts de Salut segueixen les 48 hores de cadascun d'ells per saber amb qui han estat en contacte. És un rellotge suís i hi poden haver errades però la maquinària hi és. 

Arrenquem el curs sense saber què faran els pares que tinguin els fills en quarantena a casa...

Si fóssim un país això estaria arreglat... hem de continuar lluitant a Madrid però buscar també mesures retributives i dotar-nos nosaltres d'aquestes eines. Però és bàsic que per no col·lapsar el sistema, en el cas d'un confinament de 14 dies o potser 7 en el futur, un progenitor ha de poder estar a casa amb la seva família durant aquest confinament i que ni ell ni la seva empresa en surti perjudicat. 

Què els diem als pares que no veuen clar el retorn a l'escola?

Quan hi ha una incertesa el que provoca és neguit a les famílies. Explico una anècdota que una dotzena de pares van quedar per fer una reunió per preveure què farien si no portaven els nens a l'escola.... i hi estaven sense mesures de seguretat. Però puc entendre aquest neguit perquè els fills són els menors que has de protegir. Les mesures no són només una. Són la suma d'elles el que ens pot donar seguretat. 

Ho dic perquè a vegades la manca d'aquestes mesures podrien donar-se fora de l'escola...

Tu pots tenir un bus segur, una escola segura, un banc segur, una botiga segura... però si no agafem i ens comportem socialment amb mesures de seguretat... Si quan vénen a buscar els nens els pares s'ajunten en un corriol no guanyem res. Protegir-te a tu és no transmetre-ho a una persona que podria jugar-s'hi la vida. 

Vostè diu que cal treure el concepte d'improvisació de l'equació d'aquest curs... per què?

Estem tan preparats que podem. Improvisar vol dir fer una cosa de nou sense haver-la planificat. Vull treure aquesta paraula perquè en funció de la pandèmia i l'assaig i error haurem d'anar buscant una solució. Però hem fet tot el que podíem amb el que teníem. 

Quin seria l'escenari òptim que tenen al departament de cara els propers dies?

L'objectiu és no tancar cap escola a Catalunya. Hi poden haver rebrots però cal garantir el menjador escolar pels becats i que hi puguin anar els fills del personal indispensable. Cal aprendre a conviure amb el virus i fer vida el més normal possible. 

Paraules clau:

Notícies relacionades