Back to top

La COVID incrementa en prop d'un 80% els usuaris de Creu Roja

En els darrers 12 mesos, l’entitat ha atès a més de 98.000 persones a la demarcació de Tarragona, xifra que suposa un increment del 77% respecte a l’any anterior.

Els efectes socials i econòmics de la COVID són una evidència. Però la Creu Roja hi ha posat xifres aquest divendres. Segons l'entitat, en els darrers 12 mesos han atès prop de 100.000 persones, un 40% de les quals han rebut per primer cop el suport de la Creu Roja. Només durant les sis primeres setmanes 8.000 nous usuaris es van incorporar a l’entitat, el doble que en tot el 2019.

Segons les dades de l’informe de l’Observatori de Creu Roja Catalunya ‘L’impacte de la COVID-19 en els col·lectius vulnerables’, el 58,3% de les famílies ateses per Creu Roja han disminuït els seus ingressos a causa de la pandèmia, i un 46% de les persones han perdut la feina.

El desplegament d’ajudes per a la cobertura de necessitats bàsiques (que inclou lots d’alimentació, higiene i targetes moneder per adquisició de productes de primera necessitat) ha arribat a més de 24.400 famílies a la demarcació durant el 2020. La COVID-19 ha afectat de forma directa a un 11% de les llars ateses, no obstant a nivell econòmic, social i emocional l’afectació ha estat molt més gran. Un 60% de les usuàries manifesta sentir por o angoixa davant la malaltia i les conseqüències que se’n poden derivar. Per aquest motiu, des de Creu Roja es va posar en funcionament un servei telefònic de suport emocional durant els mesos de confinament i s’han realitzat trucades de seguiment que, per a moltes persones, han esdevingut l’únic mitjà per canalitzar les seves preocupacions.

Creu Roja

Imatge: Alba Rodríguez - Creu Roja

Gent gran i persones sense llar, els col·lectius més vulnerables

La situació de confinament i les restriccions de mobilitat han evidenciat com mai diverses formes de vulnerabilitat latents a la nostra societat. Una d’elles és la manca de xarxa de les persones que viuen soles. Un 70% de les usuàries de més de 65 anys que atén Creu Roja no comparteixen residència amb ningú, cosa que ha provocat la necessitat d’incrementar l’atenció en aquesta franja d’edat.

Per tal de combatre la solitud i l’aïllament s’han realitzat accions d’acompanyament com ara: seguiment telefònic, trasllat d’informació sobre la pandèmia, suport en la realització de gestions i visites mèdiques, distribució de menjar i medicació a domicili, etc.

Més de 55.300 persones han rebut suport en aquestes accions a la demarcació de Tarragona.

Per altra banda, la manca d’un dret bàsic com és el de l’habitatge, s’ha agreujat durant la pandèmia, sobretot durant els primers mesos de confinament. Així doncs, en col·laboració amb Universalitat Unitat Voluntariat Humanitat Imparcialitat Neutralitat Independència les administracions locals, Creu Roja ha gestionat diversos equipaments per atendre les persones sense sostre i garantir la igualtat de condicions en cas d’haver de realitzar un confinament preventiu. A la demarcació de Tarragona s’han gestionat fins a 5 albergs: 2 per a persones sense sostre, a la ciutat de Tarragona, i 3 per a contactes estrets, als municipis de Batea, Sant Jaume d’Enveja i Altafulla.

L'efecte a la gent més jove

Les conseqüències de la COVID-19 també s’han fet notar entre els més joves. El desgast emocional es veu molt present en aquesta franja d’edat i la manca de recursos familiars ha agreujat les desigualtats en el col·lectiu. La reducció de la presencialitat en centres educatius ha evidenciat la ‘bretxa digital’ present a les famílies amb menys recursos, resultant un obstacle insalvable per a moltes. Un 30% de les persones de menys de 65 anys ateses per Creu Roja manifesten no tenir coneixements informàtics suficients per realitzar tràmits necessaris en la seva vida quotidiana. Part de la feina de l’entitat durant aquests mesos ha estat, doncs, dotar de recursos informàtics a les famílies i dur a terme un acompanyament en la realització d’aquestes gestions online.

Creu Roja

Imatge: Vinicius Silva - Creu Roja

Entre els més joves el problema no es situa tant en la manca d’habilitats, sinó en la carència de material i equips adequats. El 50% de les llars ateses no compten amb ordinador i en el 33% no hi ha connectivitat a Internet. Això dificulta, entre d’altres, el seguiment del curs escolar i d’altres estudis, deixant en un pla de desigualtat als joves de les famílies amb menys recursos.

Des de Creu Roja s’han lliurat tauletes i targetes amb dades mòbils en el marc del projecte d’Èxit Escolar, executat des de Creu Roja Joventut i, per altra banda, l’entitat s’ha establert com a mediadora en el Pla d’Educació Digital engegat pel departament d’Ensenyament de la Generalitat.

Paraules clau:

Notícies relacionades