Back to top

La història de Cambrils a ulls del ferrocarril

El municipi de Cambrils es troba a l'epicentre de l'actualitat ferroviària al territori. Especialment pel que es refereix al Corredor del Mediterrani. Un paper que no li ve de nou, i és que el municipi ha estat un important nus de connexions des del segle dinou. Tot plegat una història que repassa el desenvolupament econòmic, social i demogràfic del poble al llarg de cent cinquanta anys.
L'estació de Cambrils, al segle XIX

Cambrils, 1865. La realitat del municipi gira al voltant de la pesca i l'agricultura i només hi han dos nuclis de població establerts; un al voltant de la torre del port, i un altre a la zona de la vila. En aquest context, el ferrocarril irromp a la vida de la localitat. En un primer moment s'instal·la el tram de via i l'estació corresponents a la línia que uneix València amb Barcelona. Fet que provoca un autèntica revolució demogràfica al municipi, creant nous nuclis com ara l'actual barri de l'Eixample, arran de l'arribada de nous pobladors.

Tot i això, l desenvolupament ferroviari està subjecte als poders empresarials de l'època i la competència de capitals. Fet que provoca que no es pugui establir una línia entre Reus i Cambrils.

A l'època de la Segona República, el municipi té una segona línia que carrega els materials de la construcció del port. La Guerra Civil, però, castigarà amb més duresa Cambrils pel seu protagonisme en matèria de transports. "Vam tindre més de cinquanta bombardejos, cosa que no era habitual en els municipis del voltant, a excepció de Tarragona i Reus. Això va provocar morts, com per exemple un a prop de l'estació de ferrocarril que també tenia un refugi antiaeri i era un lloc d'arribada de ferits i d'abastiment al front", explica el director del Museu d'Història de Cambrils, Gerard Martí. 

Després de la guerra el municipi seguirà engreixant el seu caràcter de nus de connexions. L'estació, arriba a ser una de les poques que compta amb dipòsit d'aigua, per tant, tots els tren s'aturen a Cambrils. Fet que serveix de precedent al turisme modern.

La tercera línia que s'instal·la a la localitat és la del Corredor del Mediterrani. La corona que confirma la capitalitat ferroviària del municipi a la comarca. "Cambrils és un nus de comunicacions, per tant considerar el poble com a capital d'aquest nus ferroviari és l'evolució natural atenent a la seva situació en el territori", assegura l'arxiver municipal de Cambrils, Pedro Otiña.

L'estació actual és una de les poques originals que es conserven de l'època. Una dada que alguns historiadors reclamen que es tingui en compte a l'hora de desenvolupar nous projectes, començant pel desmantellament de l'actual via.

Paraules clau:

Notícies relacionades