Back to top

"Només demanem un millor tracte per a la gent gran"

Entitats i representants veïnals fan una crida a les administracions i a les empreses per tal que tinguin en compte les persones d'edat avançada i que no redueixin tota l'atenció al món digital.

Lidiar amb el DNI electrònic... aconseguir tota la paperassa necessària per poder accedir a la llei de la dependència... intentar desxifrar el llenguatge burocràtic de notificacions o comunicacions oficials... Són alguns dels problemes amb els quals es troben dia a dia els ciutadans en la seva quotidianitat. Unes dificultats que s'accentuen quan els afectats són persones grans, d'edat avançada, sovint sense ordinador o accés a internet i en la gran majoria de casos sense els coneixements necessaris per poder sortir-se'n. 

L'Ajuntament de Reus ofereix diverses eines pedagògiques en línia per resoldre dubtes i problemes. La qüestió és que són això, eines telemàtiques, a les quals moltes persones no tenen cap tipus de possibilitat d'accedir-hi. I aquí és on entren en escena els fills, els nets, els nebots o qualsevol bona persona que pugui i vulgui ajudar. La Pepita Roig, del Barri Fortuny, explica que "sovint assistim a persones que necessiten ajuda, el problema és que hem d'aconseguir autoritzacions per fer els tràmits en nom dels nostres familiars o coneguts per cada un d'aquests tràmits". Roig demana que els Centres Cívics puguin ser un punt de trobada, però admet que hi ha pocs espais per a molts ciutadans a la zona sud de la ciutat. 

Un altre que fa temps que intenta donar un cop de mà als veïns que se li adrecen és Josep Machado, de l'Harmonia del Carme. "Hem ajudat a una persona a solucionar un problema amb l'atur, a una noia a tenir el reconeixement de minusvalidesa i un altre noi que li treien les ajudes", explica Machado, que afegeix que "tot això ho fem altruistament i amb assessorament de terceres persones perquè sovint nosaltres tampoc no tenim els coneixements per fer-ho". 

Els bancs, un altre problema

La pandèmia ha forçat els tràmits telemàtics i aquest tipus de situacions s'han accentuat en serveis imprescindibles com la telefonia, les assegurances o els bancs. Roig diu que "més enllà que has de demanar hora per qualsevol cosa, el problema és ens han tancat les oficines dels nostres barris". Marcos Massó, president de la Federació d'Associacions de Veïns de Reus assegura que "hi ha molts barris que no tenen cap oficina i han d'agafar taxis per poder anar a fer tràmits en un caixer". 

En línies generals, tots tres es queixen de la poca atenció personalitzada que existeix en administracions i empreses i reclamen un tracte just per a la gent gran, que molts cops queda fora del sistema per culpa de la bretxa digital. 

Paraules clau:

Notícies relacionades