Back to top

Propera parada: Estació Intermodal

L'anunci d'aquesta passada setmana posa punt final a una quinzena d'anys d'agonia, reclamacions, incoherències i reivindicacions. El territori aconsegueix finalment una parada de l'alta velocitat entre els nuclis més poblats

25 de juliol del 2008. La Generalitat de Catalunya aprovava un ambiciós pla urbanístic per al Camp de Tarragona que contemplava, entre altres grans millores en la mobilitat, una estació intermodal al sud de l'Aeroport. Aleshores ja s'havia contemplat la possibilitat d'ubicar aquesta infraestructura a Vila-seca, on finalment es construirà, però per aquells temps es va redimensionar i reubicar. 

Un any després, a finals de maig, el govern licitava l'estació per un valor proper als 60 milions d'euros. Era un pas definitiu, perquè l'obra comptava amb pressupost i amb voluntat política. El 29 de maig del 2009, l'alcalde de Reus, aleshores Lluís Miquel Pérez, assegurava que "el territori viu un moment màgic pel que fa a les infraestructures". Era un crit d'alegria que acabaria amb la desesperació de tot un territori poc temps després. 

El PP frena el projecte i comença la batalla de campanar

El 20 de novembre del 2011 el Partit Popular guanya les eleccions al govern espanyol. La crisi econòmica i les prioritats polítiques van frenar el projecte fins al punt de posar-lo en un calaix. Isaac Sanromà, aleshores president de la Cambra de Comerç de Reus, assegurava que "han llençat la clau i no saben on la tenen". Començava un calvari que acabaria comportant la disputa entre Reus i Tarragona per la definició del projecte. 

El territori tenia clar que calia connectar amb l'alta velocitat. Però no quedava clar on s'havia de fer l'enllaç. Des de Reus es continuava reclamant l'Aeroport com el lloc idoni, però Tarragona no volia quedar despenjada, com a capital de demarcació, de connectar amb l'AVE. L'alcalde Josep Fèlix Ballesteros criticava que "no anem enlloc, l'estació del Camp sense aparcament, Cambrils queixant-se que la seva queda lluny, alguns queixant-se de la manca de prestacions... que no veieu que semblem l'exèrcit de Pancho Villa?". Ballesteros, però, assegurava també que no renunciaria a una estació per a Tarragona. 

La unitat requerida, l'única solució

Amb el Govern de Madrid disposat a escoltar, la primera premissa va ser buscar acords comuns i generals. Quan el territori va entendre que calia anar a l'una es va començar a orquestrar una solució. Josep Poblet, alcalde de Vila-seca i president de la Diputació de Tarragona, Carles Pellicer, alcalde de Reus, Josep Fèlix Ballesteros, alcalde de Tarragona, Pere Granados, alcalde de Salou... tots ells van començar a teixir complicitats per tal d'abordar la necessitat principal, connectar el territori amb l'alta velocitat. 

S'ha tardat un mandat sencer, quatre anys plens de problemes polítics, pandèmics i econòmics. Finalment, però, l'Estat ha entomat la reclamació territorial. L'estació canvia d'ubicació, però ho fa amb sentit i coherència, i amb un discurs unitari des del territori. Finalment, el Camp de Tarragona tindrà estació intermodal i podrà connectar amb l'alta velocitat. 

Ara només falta que l'anunci, que projecta les obres per al 2026 amb uns 35 milions d'euros d'inversió, acabi fructificant. Que no es quedi, altre cop, amb un brindis al sol. 

Paraules clau:

Notícies relacionades