Back to top

Reus i la bicicleta: una història d'amor i d'odi

El projecte de bicicleta compartida ja es va plantejar ara fa una dotzena d'anys. Aleshores hi va haver un primer impuls per canviar el sistema de mobilitat a la ciutat, però el canvi de govern va alentir la revolució que es plantejava.

Reus ha presentat aquest dimecres el projecte de bicicleta compartida de la ciutat que ha d'entrar en funcionament els pròxims dies, però que no estarà al servei de la ciutadania fins a l'any vinent. Ara bé, aquest no és el primer cop que es planteja un servei d'aquestes característiques. A finals de la primera dècada de segle, l'anterior govern tripartit amb Lluís Miquel Pérez al capdavant, ja es va plantejar incorporar una mena de bícing a Reus amb un centenar de bicicletes. 

Aquest era un projecte que formava part d'una filosofia molt més agosarada, i que pretenia transformar la mobilitat a la ciutat i adaptar-lo als estàndards europeus. La capital del Baix Camp, que sempre ha buscat ser a l'avantguarda, s'emmirallava amb les grans ciutats del continent intentant fomentar l'ús de la bicicleta i reduint el del vehicle privat. El que actualment es llegeix com un canvi natural, 15 anys enrere es veia com una amenaça

El govern, amb Eduard Ortiz com a regidor de mobilitat i Ernest París com a regidor de Medi Ambient, va plantejar un sistema de carrils bici incorporats a la pròpia calçada de la ciutat. Es va dissenyar un traçat pels carrers més cèntrics on la bicicleta tenia preferència. Amb el canvi de govern del 2011 es va desmuntar tot plegat, davant també de la reticència d'alguns col·lectius. 

Les plataformes de foment de l'ús de la bicicleta

Va ser aleshores que va aparèixer BiciCamp i altres col·lectius que han intentat, des d'aleshores, crear consciència col·lectiva al voltant de l'ús de la bicicleta i també fomentar-ne l'ús, a més de servir de lobby de pressió per incentivar polítiques destinades a canviar el sistema global de mobilitat a la ciutat. 

Amb tot, i malgrat que els discursos polítics s'han anat acostant a les reivindicacions d'aquest col·lectiu, no s'ha acabat de fer mai el pas necessari per normalitzar l'ús de la bicicleta i sobretot per fer-ho de forma segura. El repte, més enllà del sistema compartit de bicicletes, queda ara sobre la teulada dels polítics, i no només els municipals. El govern, que ha d'entomar la directiva que obliga a crear zones de baixes emissions, fa mesos que treballa en un pla de mobilitat sostenible que ha de prioritzar l'ús de vehicles de mobilitat personal i també la bicicleta. Més enllà dels carrils bici, però, també fa falta integrar la bicicleta en la mentalitat social. 

Paraules clau:

Notícies relacionades