Back to top

Comerç local: renovar-se o morir

Futur incert pel comerç local reusenc que veu com cada vegada és més difícil tirar endavant el seu negoci. L'alliberament dels lloguers, l'auge del comerç electrònic i l'aparició de La Fira Centre Comercial són alguns dels factors més nocius. L'especialització i el tracte directe s'han convertit en les principals eines per combatre aquesta situació.
comerç local

El rostre dels carrers més cèntrics de Reus ha canviat per complert en els últims anys, cada vegada hi ha menys comerços locals i d'ençà que va obrir La Fira Centre Comercial fins i tot han desaparegut les franquícies de les principals marques tèxtils. Això complica la vida als botiguers més petits, que veuen com és de difícil arribar a final de mes. "El que més mal els ha fet ha estat l'alliberament del lloguer, els comerços han passat de tenir quotes molt baixes a preus molt més alts i això ha generat un daltabaix", explica el professor de màrqueting de la URV, Jaume Gené.

L'alliberament dels lloguers no és l'únic agent que ha provocat aquesta situació. La forta competència de les franquícies, el fet que els ciutadans no valorin tant l'atenció personalitzada com en altres èpoques, l'auge del comerç electrònic o la competència de La Fira, també són factors clau.

"L'obertura d'aquest centre comercial ha fet que moltes botigues marxessin del centre i això ens ha fet perdre moviment de clients, sobretot aquells comerços que no estan als carrers més principals", confessa la responsable de la botiga 'Nineta', Tània Martínez. Tot i això es mostra optimista i confia que "si treballem molt, ens anirà bé".

El professor de la URV va més enllà i recorda que cal actualitzar-se per poder mirar endavant. "Els botiguers no tenen més remei que jugar amb les mateixes cartes que la competència, si ells tenen presència a les xarxes socials i venen per Internet i tu no perdràs potencial", puntualitza Gené.

Amb aquest panorama l'únic antídot possible per garantir l'èxit dels botiguers locals és la diferenciació. "El petit comerç ha d'oferir un producte que la gent no trobi al seu voltant. Jo, per exemple, venc coses locals, fetes a mà o marques molt concretes" explica la responsable del 'Bat a Bat', Marta Soreda. Això fa que "el client vingui expressament a la meva botiga perquè els ofereixo un producte que no tenen a cap altre lloc", afegeix.

Reus ha estat molts anys capdavanter en comerç local, tant debò el sacrifici que comporta tenir avui una petita botiga no acabi truncant el futur del què durant dècades ha estat un referent.