Back to top

La campanya permanent, a tres mesos de les municipals

Els mítings i les carpes deixen pas a noves fórmules de transmetre missatges electorals. Els experts reclamen un canvi de la llei per cobrir les xarxes socials i les noves modalitats de comunicació política.
La campanya permanent, a tres mesos de les municipals

A dos mesos de les eleccions generals i a tres de les municipals, els partits comencen a viure les 24 hores al dia en campanya electoral. Arantxa Capdevila, doctora en comunicació audiovisual de la URV i experta en comunicació política, assegura que "des de fa dècades que vivim en la campanya permanent", però una cosa ha canviat: "els mitjans, abans, eren el canal que controlava el missatge i la seva quantitat. Ara, les xarxes socials permeten als polítics decidir quan i com", diu Capdevila. 

Les carpes, els mítings... tot plegat, principals escenaris de les campanyes electorals, deixa pas, mica en mica, a nous mètodes per fer arribar els missatges electorals a la ciutadania. Els foodtrucks del PSC per arribar als barris, els anuncis en actes i conferències amb públic expert en alguna matèria o els contactes amb barris i persones que fa l'alcalde de Reus, Carles Pellicer, es barregen amb els actes tradicionals i els missatges a través de les xarxes socials.

Un canvi necessari

Capdevila assegura que caldria definir un nou marc normatiu al voltant de les eleccions perquè "no es regula el trànsit de missatges a les xarxes socials". De fet, assegura que "no té sentit prohibir inauguracions a poques setmanes d'unes votacions" perquè existeixen moltes maneres de difondre missatges que s'escapen de la llei actual. De fet, ella mateixa parla de la poca coherència de no poder publicar enquestes als mitjans de comunicació els dies abans de les eleccions quan, a través d'internet s'accedeix a mitjans d'Andorra que en poden publicar, o les xarxes socials es converteixen en un aparador per fer-hi quelcom similar.