Back to top

Menys vols però avions més plens

ADRIÀ MORTE

Fa unes setmanes que ha començat oficialment la temporada d'estiu de l'aeroport de Reus. Però quin és realment el pes de Ryanair a la infraestructura reusenca? Amb el pas dels anys, la companyia irlandesa ha reduït la seva presència a l'aeroport del Baix Camp. Per exemple, des del 2011 hi ha un 75% menys de passatgers i un 80% menys d'operacions. Paradoxalment però, quan menys vols hi ha, més plens van els avions. 

Ryanair va tenir el seu punt més àlgid a l'aeroport de Reus l'any 2009 amb més d'1 milió 170.000 passatgers i al voltant de 8.700 operacions. A partir d'aquell moment però, la companyia irlandesa es va establir a la terminal de l'aeroport del Prat i va perdre presència, poc a poc, a la infraestructura reusenca. Des de l'any 2011 al 2015 Ryanar ha registrat un 75% menys de passatgers i un 80% menys d'operacions. Si al 2011, 951.000 persones utilitzaven vols de ryanair al 2015 no va arribar als 300.000. De la mateixa manera, fa 5 anys la companyia irlandesa va fer 7.000 operacions mentre que al 2015 tan sols 1.700.

Tot i aquesta davallada, l'any passat es va produïr un fet insolit. Ryanair va fer menys vols que mai a Reus, però aquests van anar més plens com cap altra vegada. Si es té en compte que a un comboi de la companyia irlandesa hi caben 189 passatgers, les operacions del 2015 diuen que es va assolir una mitjana de 167 persones per vol, el que suposa una ocupació del 88% de les places disponibles. Una xifra que es situa molt a prop de la darrera mitjana d'ocupació de la companyia irlandesa, entre l'octubre i el desembre del 2015, situada en un 93%. A Reus les rutes de més exit van ser Dublin, Londres i Frankfurt, superant la mitja registrada de totes les conexions. A més, en els tres casos, l'ocupació ha augmentat progressivament fins assolir aquestes xifres rècord.

Segons fonts de la Taula Estratègica de l'aeroport, l'objectiu és mantenir aquest índex d'ocupació i, alhora, incrementar el nombre de passatgers i operacions. Una estratègia que veuen factible gràcies a l'obertura d'imminents projectes com el de Ferrariland.

 

 

La pèrdua de pes de Ryanair a Reus també la constaten els experts en economia dela Universitat Rovirai Virgili arran de la implantació de la companyia irlandesa al Prat. Lamenten la gestió centralitzada d'AENA. Posen com a exemple grans ciutats euorpees que han fet possible la convivència entre aeroports de diferent embergadura a pocs quilòmetres.