Back to top

Reus aposta per la Transformació digital de la ciutat i dels serveis

L'Ajuntament de la capital del Baix Camp vol potenciar les eina d'innovació en el funcionament dels serveis i l'optimització de recursos. En els pròxims anys es duran a terme un seguit d'accions per tal d'intencificar l'eficiència de l'administració electrònica i definir una estratègia d'Smart City.
Reus aposta per la Transformació digital de la ciutat i dels serveis

El Consistori reusenc té previst invertir 2 milions d'euros en els pròxims 3 anys en diverses accions que recull el Pla de Transformació Digital.

Aquestes accions han de permetre la millora en la manera en què el consistori es relaciona amb la ciutadania i la gestió dels tràmits administratius. En aquest sentit, el Govern de Reus aposta per incrementar els serveis i l'eficiència de les diverses plataformes electròniques de l'Ajuntament com l'Administració Electrònica o la Carpeta Ciutadana així com les vies telefòniques amb l'actualització del funcionament del 010 o les presencials amb la modernització de les oficines d'atenció ciutadana.

Administració Electrònica 

En l’àmbit intern, els objectius del Govern de Reus són implantar l’administració electrònica i, alhora, garantir-hi l’accés de la ciutadania. En aquest sentit es plantegen com a accions més immediates les següents:

  • Impulsar les notificacions electròniques i reduir comunicacions postals, gràcies a les dades de contacte (correu electrònic o mòbil) que faciliti la ciutadania (2020).
  • Fer un salt endavant en la Carpeta Ciutadana, que ja s’ha consolidat com a eina d’informació integral (reconeguda com a bona pràctica per la Generalitat de Catalunya), amb un disseny més atractiu i noves prestacions i serveis (2020-2021).
  • Fomentar l’ús dels tràmits telemàtics i la seva disponibilitat per qualsevol tràmit, a través de campanyes que animin a la ciutadania.
  • Implantar a les oficines d’atenció i altres equipaments, espais d’aprenentatge digital per a l’acompanyament de la ciutadania en l’ús de l’administració electrònica. Es farà atenció personalitzada, alhora que es proposen campanyes formatives puntuals.

Montserrat Flores en roda de premsa sobre la trasformació digital de la ciutata de Reus

Carpeta Ciutadana 

La Carpeta Ciutadana és el canal de relació entre la ciutadania i l'Ajuntament per mitjans electrònics, disponible a qualsevol hora del dia. Des de la seu electrònica municipal es poden fer la meitat dels tràmits per mitjans electrònics sense necessitat de fer-ho presencialment; i des de la carpeta ciutadana es pot consultar molta informació com l’estat de tràmits i expedients, subvencions, dades d’empadronament, dades de contacte, comunicacions i notificacions rebudes, domiciliacions bancàries, impostos, rebuts i pagaments, queixes, entre altres.

L’aposta municipal per la transformació digital té conseqüència directa en la relació de la ciutadania amb l’administració. El 2018, accedien a la Carpeta Ciutadana una mitjana de 1.064 persones al mes, i el 2019 s’ha doblat fins a les 2.078 mensuals.

Igualment, en un any s’han doblat les tramitacions que la ciutadania ha fet per mitjans telemàtics (de 8.300 el 2018 a 15.600 de 2019). El 24,56% de les tramitacions de la ciutadania es fan ja per mitjans telemàtics, quan el 2018 van ser el 13,77%. 

Smart City 

El Pla de Transformació Digital també contempla definir l'estratègia d'Smart City que vol fer avançar el municipi cap a la gestió intel·ligent dels serveis. L'objectiu és potenciar les TIC per fer una ciutat que es gestioni millor, més sostenible i que incrementi la qualitat de vida. Per aconseguir-ho s’han definit les següents accions:

  • Definir l’estratègia i un pla smart city durant el 2020. Un pla que posarà la ciutadania al centre, i que ha de servir per usar les potencialitats de les TIC per fer una ciutat que gestioni millor, més sostenible i que incrementi la qualitat de vida. El pla es redactarà escoltant a la ciutadania per saber quins reptes i àmbits volen confiar a la tecnologia.
  • Implantar una plataforma intel·ligent de gestió integral de ciutat de tots els serveis públics, previst el 2021, per fer un seguiment de la qualitat de serveis com la neteja o l’enllumenat; així com monitoritzar elements de la ciutat com el trànsit.
  • Capacitar als treballadors municipals i a la ciutadania en l’ús de les dades obertes i els seus beneficis socials i econòmics.
  • Combatre l’escletxa digital i afavorir la transformació digital de la societat mitjançant la formació, l’acompanyament i promoure la identificació digital mitjançant l’idcat mòbil com eina de fàcil ús per la ciutadania

reus i la transformació digital

Xarxes de Comunicacions 

Per altra banda, l'Ajuntament també vol garantir l'accés de les xarxes de telecomunicacions a la ciutat amb la connexió de fibra òptica als centres d'ensenyament i també en polígons industrials i zones sense cobertura així com la implantació de la tecnologia 5G o ampliant les zones amb accés de wifi públic i gratuït.


 

Paraules clau:

Notícies relacionades