Back to top

'El tren de cada dia' uneix les plataformes pel ferrocarril arreu de l'Estat

La idea, segons expliquen, es defensar els serveis de rodalies com a principal actiu de la competitivitat econòmica i social i reclamar un repartiment més just de les inversions entre aquest servei i l'alta velocitat.
Passatgers esperant a accedir a un comboi d'un tren regional

Avilés. El municipi asturià ha estat el punt de reunió aquest setembre on les plataformes ciutadanes en defensa del ferrocarril públic de tot l'Estat han fixat un objectiu de treball comú. 'El tren de cada dia'.

Amb aquest concepte fan referència a la defensa dels serveis de rodalies i mitja distància territorials. I és que denuncien la descompensació que hi ha a les inversions entre aquestes línies i l'AVE que, diuen, s'emporta més del 90% dels fons per una rendibilitat d'ús de tan sols un 10% dels passatgers.

En aquest sentit, també posen l'èmfasi en 'el tren de cada dia', en relació a aquells trens més utilitzats per la població, com a principal actiu de competitivitat social i econòmica i posen a França com exemple, ja que l'executiu elisi va anunciar al 2013 que deixaria d'invertir en alta velocitat. "Per primera vegada, a nivell de tot l'Estat espanyol, es comença a dir quines són les prioritats en matèria ferroviària i que ja no han de passar per uns AVE molt cars sinó pel tren de cada dia, el que fa servir la gent per anar a estudiar o treballar", explica el representant de la Plataforma pel Transport Públic, Daniel Pi. "Aquest discurs ja el teníem avançat a Catalunya i ara està sorgint amb molta força a la resta de la península", remarca.

"Els Ajuntaments i especialment els grans, com Tarragona i Reus, haurien de tenir un gran protagonisme en aquest tema i, en canvi, sembla que deixin fer"

A nivell de territori, des d'aquest 20 de novembre el Ministeri de Foment a començat l'electrificació del tram entre Vandellòs i l'Hospitalet de l'Infant i Tarragona. Una gestió, la del Corredor del Mediterrani a casa nostra, que critiquen des de les plataformes perquè, diuen, va en detriment de la circulació entre Terres d'Ebre i el Camp, ja que consideren que es reduirà el nombre de combois que passin per estacions com Vila-seca o Tarragona, i que els desviaran per Perafort i La Secuita. "Les obres que es faran ens perjudiquen i ens deixen pitjor", defensa Pi. "Tenim una interlocució amb els Ajuntaments i especialment els grans, com Tarragona i Reus, haurien de tenir un gran protagonisme en aquest tema i, en canvi, sembla que deixin fer", manifesta.

A més de la defensa dels serveis que registren més demanda, a nivell de territori, les plataformes asseguren concentrar les seves reivindicacions en la impulsió de la nova estació del baixador de Bellissens, que segons es va anunciar aquest octubre les obres començaran el 2019.

Notícies relacionades