El bon funcionament del Servei d’Assessorament Hipotecari de Reus
El servei municipal és fruit de l’acord entre l’Ajuntament de Reus i el Servei Ofideute de l’Agència de l’Habitatge de Catalunya per atendre les consultes de la ciutadania respecte a les dificultats relacionades amb el pagament dels seus préstecs hipotecaris destinats a la compra del seu habitatge habitual. El servei també ofereix la mediació amb les entitats financeres.
Un dels objectius del servei és informar a la ciutadania de la seva situació financera en relació a l’habitatge, amb totes les conseqüències legals i objectives que suposa l’endeutament amb l’objectiu de dotar a les persones d’eines i de coneixement per resoldre la situació. Del total de 100 expedients tancats, 65 són per consultes i assessorament.
6 expedients s’han resolt el 2018 amb la dació en pagament del deute. S’hi inclouen els expedients resolts a través de la dació total o parcial del deute. Es considera dació en pagament quan l’entitat financera accepta la cancel·lació total del deute amb el lliurament de l’habitatge hipotecat.
7 expedients s’ha resolt amb dació amb lloguer social. Es considera dació amb lloguer social quan l’acord inclou que la família pugui continuar vivint a l’habitatge pagant un lloguer assequible.
7 expedients s’han resolt amb la reestructuració del deute hipotecari; és a dir, expedients en què el servei d’assessorament aconsegueix la reestructuració del deute hipotecari amb condicions supervisades pel servei i més favorables per a les persones llogateres a través de la mediació amb bancs i caixes.
Finalment, la mediació amb els grans tenidors —entitats financeres i societats immobiliàries dependents—, és una altra de les línies d’actuació del servei. 12 expedients estan relacionats amb dificultats de pagament dels lloguers o de renovació del contracte amb aquests grans tenidors. El servei ha mediat i s’ha aconseguit una solució satisfactòria per les dues parts.
A qui s’adreça el servei?
A les famílies que no poden fer front al pagament del préstec amb garantia immobiliària que estan en risc de perdre el seu habitatge principal i no tenen altres propietats immobles i als avaladors de préstecs amb garantia hipotecària que, per motiu d’impagament, estiguin en risc de perdre el seu habitatge.
Com funciona?
Aquest servei és d’àmbit local i es desenvolupa amb conveni amb l’Agència de l’Habitatge de Catalunya i amb coordinació amb el servei Ofideute de Generalitat de Catalunya. El servei fa els primers contactes amb les famílies afectades i elabora una proposta que, a traves d’Ofideute, es negocia amb les entitats financeres; d’aquesta manera s’intenta trobar una estratègia per atendre el deute i evitar el risc d’exclusió social.