Back to top

Joaquim Mir va dibuixar el gran mosaic de l’entrada de la Casa Navàs

Durant uns quants dies, la il·lustració que inspira el mosaic s’exposarà a la Casa Navàs perquè el públic que la visiti el pugui apreciar.

Un estudi ha descobert que el gran mosaic que presideix l’entrada de la Casa Navàs va ser pintat per Joaquim Mir i Trinxet (1873-1940), un dels màxims exponents de la pintura postmodernista, considerat com un dels millors paisatgistes de la seva generació i, probablement, de tota la pintura catalana moderna.

La descoberta ha anat a càrrec de la historiadora de l’art i especialista en mosaics Marta Saliné i Perich, en col·laboració amb el també historiador de l’art Jordi March Barberà, durant la preparació d’una conferència del IV Congrés Internacional CoupDeFouet dedicat a l’obra de Lluís Domènech i Montaner.

Només en el disseny d'aquest mosaic hi van participar moltes persones, entre artesans i artistes, entre els quals hi havia alguns dels màxims exponents artístics de l’època com el decorador Gaspar Homar i el seu col·laborador Josep Pey o, tal com ara s’ha revelat, Joaquim Mir.

Història de la pintura i el mosaic

Durant la construcció de la Casa Navàs el mateix Domènech i Montaner devia dibuixar un petit esbós per plasmar al mosaic que havia de presidir l’accés principal de la casa.

casa navàs quadre mosaic joaquim mir

Posteriorment, tal com revela l’estudi, es va escollir Joaquim Mir per traslladar aquell esbós a una pintura d’escala reduïda, adaptada al lloc on s’havia d’instal·lar el mosaic. Al llarg d’aquella època, entre el 1903 i el 1906, Mir va fer estada a l’Institut Pere Mata per refer-se d’un accident que va patir a Mallorca i allà va fer amistat amb els cercles culturals de Reus. Després, passà una temporada entre l’Aleixar i Maspujols pintant un seguit d’obres paisatgístiques de la zona del Baix Camp.

La Casa Navàs adquireix la pintura original

Marta Saliné identificà la pintura entre els lots d’una subhasta d’art celebrada a Madrid. Després de contactar amb la casa de subhastes, ella i Jordi March van localitzar el propietari de l’obra, que facilità l’estudi del quadre per part dels dos historiadors.

Saliné i March comunicaren a la direcció de la Casa Navàs la troballa i, al seu torn, la Casa Navàs es va posar en contacte amb el col·leccionista. Finalment, es va formalitzar un acord de compra amb la finalitat que la pintura pugui tornar a la Casa Navàs, l’indret per al qual va ser pensada i creada.

Durant uns quants dies aquest quadre s’exposarà a la Casa Navàs perquè el públic que la visiti el pugui apreciar.

Paraules clau:

Notícies relacionades