Back to top

Tarragona avança amb pas ferm per definir el traçat del tren tramvia

A Reus existeixen propostes però queda molt camí encara per recórrer abans no es pugui definir la fase dos del desenvolupament del tren lleuger que ha de comunicar tot el territori en els pròxims anys.

La planificació estratègica de les infraestructures no és pas senzilla. D'aquí que, moltes vegades, s'anunciïn projectes que no seran una realitat fins al cap d'anys o fins i tot dècades. Aquest és el cas del Trentram, o Tramcamp, o ara tren tramvia o tramvia lleuger del Camp de Tarragona. Des de principis de segle que és una proposta que existeix sobre la taula dels governs que han anat succeint-se pel Palau de la Generalitat. Però ja sigui per l'elevat cost del que s'ha anat plantejant, ja sigui per les dificultats que representa un nou sistema de transport que comuniqui els principals nuclis de població del territori, tot plegat ha anat posposant-se. 

Però els darrers anys s'ha consolidat el projecte definitiu que s'ha de construir a partir d'aquest 2022 i que, en una primera fase permetrà connectar Cambrils, Salou i Vila-seca, i que en una segona fase, a partir del 2025, permetrà viatjar en tramvia de Reus a Tarragona

Tarragona un pas per endavant

El tramvia és una solució pràctica i sostenible per resoldre els eterns problemes de mobilitat del Camp de Tarragona. Ara bé, no és barat. S'estima que la primera fase suposarà una inversió de més de 150 milions d'euros

Als impediments econòmics cal sumar-hi els logístics. És evident que el tramvia suposa la instal·lació d'una via que de no fer-se adequadament pot suposar un nou cinturó de ferro que compliqui més la interconnexió en un territori on les infraestructures estan multiplicades per l'acció dels governs de les darreres dècades. Per tant, on ubicar les vies per optimitzar els recursos i fomentar l'ús d'aquest mitjà de transport és importantíssim. 

Tarragona ja ha decidit i ja ha fet pública la seva proposta. Que el tramvia no aprofiti el traçat de l'antiga via de tren i que passi, per contra, per la N340. "El tramvia ha de passar per on viu la gent", diu Xavier Puig, regidor d'Urbanisme i Mobilitat de l'Ajuntament de Tarragona. Un cop a Tarragona, la plaça Imperial Tàrraco actuarà de node de comunicació intermodal, garantint la possibilitat de connectar amb el bus urbà i interurbà i també amb sistemes com la bicicleta o el passeig a peu. A més, el govern municipal té clar quins són els objectius a connectar: l'estació de trens, l'Hospital Joan XXIII i la Universitat Rovira i Virgili. Tarragona ha fet els deures i els ha proposat a l'autoritat competent. A més, els ha explicat a la ciutadania. 

Mentrestant, a Reus existeixen opcions que ja va avançar Canal Reus el març d'aquest 2022. Les opcions passen per abraçar la ciutat aprofitant les corones exteriors, però allunyant les vies de les principals vies com els passejos i les rieres. Sigui com sigui, l'Ajuntament és conscient que el tema és crucial pel futur de la ciutat, però el cert és que no s'explica en què s'avança, si és que s'avança, i no es concreten les persones que hauran de participar en la presa de decisions. I és que l'alcalde, Carles Pellicer, va assegurar que la decisió del futur traçat del trentram passava pel consens entre polítics, ciutadania i tècnics. En aquesta ocasió caldria, mai més ben dit, no perdre el tren

Paraules clau:

Notícies relacionades