Back to top

El vehicle elèctric apunta maneres a Reus

Fa tres anys que el consistori va començar a implantar punts de recàrrega per aquest tipus de vehicles i ara mateix, a Reus ja es poden carregar de forma simultània 26 cotxes i motos elèctriques a través d'11 punts públics de recàrregues.
El vehicle elèctric apunta maneres a Reus

De les tímides 317 recàrregues a vehicles elèctrics el 2014 a les més de 6.000 realitzades en tot el 2017. Reus ha avançat en termes d'adaptació als vehicles elèctrics en qüestió de tres anys. Així, en l'actualitat es compten amb 14 punts de recàrrega pública -tres de nova incorporació enguany situats a l'estació de tren, a l'avinguda Països Catalans i al Pavelló Olímpic-. N'existeixen 4 de caràcter privat que es troben repartits per la ciutat. Les dades de 2017 indiquen que el punt més utilitzat per proveir-se d'electricitat ha estat la zona blava situada a la plaça de la Llibertat, amb 1.486 recàrregues registrades. Li trepitja els talons el pàrquing d'aquesta zona, amb 1.229 recàrregues.

Unes xifres que si es comparen amb ciutats properes o d'altres amb una població similar, Reus surt més ben parada. Tarragona, per proximitat, només té quatre punts de recàrrega. Girona, amb 5.000 habitants menys que la capital del Baix Camp, en té tres i Jaén, amb 10.000 ciutadans més, tan sols en té un i es troba en una gasolinera.

Jesús Brezmes, cap del departament d'Enginyeria de la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, apunta que Reus està més preparada pel futur elèctric. Segons Brezmes, les condicions que concentra la capital reusenca són idònies per al foment del vehicle elèctric. Aquestes condicions es basen en recàrregues gratuïtes en pàrquings i estacions, un descompte del 50% per aparcar en els pàrquings municipals i una bonificació del 75% de descompte de l'impost de vehicles. Un dels altres elements a tenir en compte és la rapidesa de recàrrega de les estacions. Per Brezmes, més enllà de l'autonomia dels elèctrics, a dia d'avui la velocitat de recàrrega és vital. Per aquest motiu valora positivament que una part dels punts reusencs siguin de tipus ràpid. Es tracta d'una situació ben diferent a la que es viu a Tarragona ciutat, on hi ha una sequera de punts, els que hi ha tenen recàrrega normal, manquen bonificacions i en alguns casos fins i tot són de pagament.

En relació al consistori reusenc, ja predica amb l'exemple. Més enllà de la incorporació d'un nou vehicle elèctric per a la Brigada Municipal, properament realitzarà la compra de cotxes d'aquest tipus que s'utilitzarà per la plantilla municipal. Així ho ha explicat el regidor de Medi Ambient a l'Ajuntament de Reus, Daniel Rubio. Concretament, el projecte consisteix en una compra d'una flota d'uns deu cotxes i una furgoneta elèctriques que compartiran els funcionaris. El seu ús es gestionarà a través de formularis online, de manera que un mateix vehicle es podrà utilitzar per diferents departaments i deixaran de tenir exclusivitat entre treballadors. Segons Rubio, es tracta d'una fórmula que permetrà triplicar l'amortització d'aquesta inversió.

Ara bé, que Reus estigui pensant en un futur elèctric no significa que no faci falta una xarxa connectada de la resta de municipis per tal que aquest model de transport s'instauri de forma uniforme. Des de l'Ajuntament de Reus apunten que perquè sigui una realitat, cal més implicació per part d'altres administracions. El regidor de Promoció Econòmica, Marc Arza, insisteix en què la Generalitat hauria de fer un pas endavant i promocionar la mobilitat elèctrica mitjançant bonificacions que afavoreixin la compra.

A dia d'avui, existeixen 83 punts de recàrrega -entre públics i privats- a tota la demarcació. D'altra banda, aquests punts representen un tipus de model molt inicial de la compra de vehicles elèctrics. Segons els experts, el més còmode i pràctic en uns anys serà recarregar els vehicles a casa i no pas al carrer. Els seus càlculs indiquen que perquè s'arribi en aquest punt, haguem d'esperar fins com a mínim, el 2025.

Paraules clau:

Notícies relacionades